Asigurare Moto
Asigurari motociclete
Posesorii de motociclete au la dispozitie
doua tipuri de asigurari, si anume cea obligatorie (RCA moto), si cea
facultativa (Casco moto).
Daca in cazul RCA moto, asigurarea este
aceeasi ca si pentru alte tipuri de autovehicule, in cazul Casco moto,
lucrurile devin ceva mai complicate. Asigurarea tip Casco este o
completare perfecta a politei RCA, deoarece aceasta va putea acoperi
eventualele daune provocate, chiar daca soferul motocicletei este parte
vinovata intr-un accident.
Societatile de asigurari stabilesc la
incheierea politelor Casco preturi destul de ridicate, iar tipurile de
asigurari facultative pentru motociclete sunt cele cu acoperire pentru
daune partiale sau totale, furt si vandalism.
In Romania, numarul
motocicletelor se estimeaza ca situandu-se in jurul valorii de 18 000,
astfel incat, in aceste conditii, necesitatea incheierii unei asigurari
pentru motociclete este pe deplin justificata.
Polita de
asigurare pentru motociclete poate fi in unele cazuri mai scumpa decat
cea pentru un autoturism de aceeasi valoare; in unele conjuncturi,
asiguratorii impun proprietarului sa fie cointeresat, adica sa suporte o
parte din daune.
Explicatiile de la baza acestor decizii sunt date
de numarul mare de accidente in care sunt implicati posesorii de
motociclete, costul ridicat al pieselor de schimb, lipsa unitatilor
service pentru motociclete si riscul sporit de furt.
Preturile
relativ ridicate pentru Casco moto sunt secondate si de fransiza mare
sau cota de prima, care variaza intre 7% si 10% din valoarea
motocicletei. Cota de prima este procentul care se aplica la valoarea
motocicletei pentru a stabili suma de plata anuala.
Prin
fransiza trebuie sa intelegem suma fixa (sau un procent) din dauna
lichidabila ce ramane in sarcina asiguratului, adica acea parte din
dauna care trebuie suportata de clientul societatii de asigurari. De
multe ori, asiguratii nu accepta ideea de fransiza, care poate atinge
pragul de 20% din dauna pentru dauna totala/ furt si intre 5% si 10%
pentru diverse evenimente. Situatia insa este una generalizata, intrucat
circa 98% din politele de pe piata privind Casco moto sunt cu fransiza.
Pe de alta parte, exista convingerea din partea
proprietarilor de motociclete ca acestea sunt subevaluate de societatile
de asigurari.
Companiile de asigurari aleg, de regula, sa incheie
polite Casco pentru acele motociclete care au o vechime de maxim 5 ani
si a caror valoare nu coboara sub pragul de 4-5000 de euro. In cazul in
care proprietarii unor astfel de autovehicule isi exprima dorinta de a
incheia o polita Casco pentru o motocicleta mai veche, limita este de 10
ani, dar prima de asigurare este uriasa si nu se mai justifica plata
sa.
Tendinta actuala este ca pe masura ce creste numarul vanzarilor
de motociclete noi sa creasca si cererile de asigurari Casco. Exista
adesea riscul ca cererile sa fie refuzate in anumite cazuri, intrucat
evaluarea motocicletelor se face diferit, de la un caz la altul, iar
conditiile sunt destul de restrictive.
Piata romaneasca a
asigurarilor Casco moto continua dezvoltarea intr-un ritm ascendent si
nu e exclus ca in viitor sa avem de-a face cu modificari privind normele
existente in acest domeniu.
Asigurare ATV
Pentru ATV exista doua tipuri de asigurare,
mai precis asigurarea obligatorie RCA si asigurarea facultativa Casco.
Daca in cazul asigurarii RCA, societatile asiguratoare nu pot refuza
incheierea unei astfel de polite, in cazul asigurarii tip Casco
lucrurile stau diferit. Tot mai putine companii de asigurare ofera
posibilitatea incheierii unei asigurari facultative de tip Casco,
intrucat ATV-ul e incadrat la categoria motocicluri, considerandu-se ca
el poate provoca accidente.
Asigurarea RCA pentru ATV-uri
acopera pagubele produse tertilor intr-un accident rutier. Asadar,
asigurarea RCA nu se adreseaza titularului, ceea ce inseamna ca pentru
acesta se impune o polita tip Casco (impotriva furtului sau daunelor ce
pot surveni).
Intrucat societatile de asigurare care ofera Casco
pentru ATV-uri sunt in numar restrans, preturile practicate de acestea
sunt destul de ridicate, invocandu-se posibilitatile sporite de furt,
preturile mari ale pieselor de schimb si inexistenta atelierelor service
specializate. Totusi, la fel ca si pentru motociclete sau scutere, se
poate face asigurare cu acoperire pentru daune partiale sau totale, furt
sau vandalism.
Toti detinatorii de ATV (fie ca sunt persoana
fizica, fie ca sunt persoana juridica) trebuie sa incheie o asigurare
RCA si in acelsai timp sa plateasca prima aferenta, chiar daca au
incheiata o polita Casco.
Asa cum s-a subliniat anterior,
societatile de asigurari sunt destul de scumpe pentru o asigurare ATV,
practicandu-se un pret de circa 10% pe an din valoarea de facturare. Mai
mult decat atat, s-a introdus si sistemul de fransiza, platita de catre
asigurat.
Cadrul legal din Romania ofera proprietarilor de
ATV-uri posibilitatea ca ei sa incheie asigurarea facultativa tip Casco
pentru aceste vehicule. In acest mod se vor acoperi pagubele, indiferent
din vina cui s-a produs accidentul.
Riscurile acoperite de o asigurare tip Casco pentru ATV-uri se impart, de regula, in patru grupe distincte, si anume:
1. Riscuri survenite in caz de avarie partiala (pentru avaria de acest
tip, reparatia costa mai putin decat un procent dinainte stabilit din
suma asigurata; includem aici pagubele provocate ATV-ului de loviri,
ciocniri, rasturnari, zgarieri, incediu, explozie, fortele naturii,
etc).
2.Riscuri survenite in caz de avarie totala (pentru acest
tip de avarie, reparatiile depasesc un procent dinainte stabilit in
polita, cam 80% din suma asigurata; in aceasta ipoteza, asiguratorul
decide plata sumei asigurate minus valoarea epavei vehiculului).
3. Riscuri survenite in caz de furt partial (pagube ce apar in caz de deteriorare ca urmare a tentativei de furt).
4. Riscuri survenite in caz de furt total.
Asigurarile de tip Casco nu ofera acoperire, de regula, pentru urmatoarele categorii de riscuri:
1.Riscurile de decurg ca urmare a uzurii, substantelor corozive,
defectelor de fabricatie, intretinerii necorespunzatoare, utilizarii
improprii a destinatiei vehiculului, a folosirii la intreceri si
concursuri, a actiunii razboiului sau revoltelor, exploziilor nucleare
si efectelor acestora).
2. Riscurile ce apar cand vehiculul a fost imprumutat cu consimtamantul asiguratului unei persoane ce refuza sa il restituie.
3. Riscurile ce intervin in momentul in care furtul sau tentativa de
furt a ATV-ului nu a fost anuntat la Politie (sau daca la aceasta
infractiune au participat membri din familia asiguratului).
3. Riscuri indirecte, cum ar fi: pagubele cauzate de lipsa folosirii vehiculului sau reducerea valorii acestuia dupa reparatii.
4. Riscurile ce apar in momentul confiscarii, sechestrarii sau
distrugerii vehiculului din ordinul guvernului sau a altor autoritati
publice.